tisdag 10 april 2012

Monnies tårtbotten (med choklad)


Monnies tårtbotten (med choklad)

När jag gör mina tårtbottnar använder jag mig för de mästa av Monnies tårtbotten. Den gör mig aldrig besviken. Den växer i ugnen och blir hög och fin. Detta receptet räcker till en 24cm form. Vill man ha större eller mindre brukar jag mixa lite med måtten. Tiden variera från ugn och storlek

Ingredienser
5ägg
3dl socker
1 ½ dl mjöl
1 ½ dl potatismjöl
1dl kakao
2 ½tsk bakpulver

44 min 175 grader
Gör såhär
vispa ägg & socker poröst,
Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
grädda i smörad & bröad form, jag brukar göra en "krage" av bakplåtspapper för att det inte ska pösa över. Jag smörjer alltså formen och klipper till en bred remsa av bakplåtspapper som jag trycker fast i fettet på kanten botten av formen.
Ger en hög (till 3 fyllningar) och saftig botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar