lördag 11 december 2010

Morgongäster

En härlig lördag att vakna till. Min huvudvärk har släppt. Tilde är här. Och idag kommer min syster och pojkvän på frukost. Så jag slängde ihop degen till frukostbullarna igår. Så idag vara de bara att rulla ihop dem och in i ugnen.
De är verkligen lyxigt att äta nybakat till frukost

Hittade detta receptet på en utav mina favoritbloggar Bengtssons Baksida Hon är verkligen en härlig skånetös som gör fina skapelser
Dessutom följer jag hennes andra blogg som handlar om hennes vardag och sin lille Sixten som är född i februari precis som min lille Edwin . Livet enligt Linda





24 bullar

50g jäst
4 dl ljummet vatten, 37 grader
3 msk olja
1 tsk salt
1 tsk socker
1 ägg
6 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Ägg att pensla med

Lös upp jästen i vattnet. Blanda i resten av ingredienserna till en ganska lös deg.
Förvara degen i kylen till den ska användas. Skeda upp degen i smorda muffinsformar, fyll inte mer än 2/3 av formen. Pensla med ägg och strö på t.ex. vallmofrö, salt, paprikapulver etc.
Grädda i 220-225 grader i ca 15 minuter
Degen kan förvaras i kyl ca 4-5 dagar.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg och fina tårtor du gör!

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina orden! Jag växte nog några cenitmeter där ;-) Men det är roligt att följa någon som har samma intressen, är lika gammal och har barn som är lika gamla :-) Tyvärr funkar länkningen till don blogg fortfarande inte, varken på min baklogg eller vardagsblogg... Men jag kikar in här med jämna mellanrum ändå för att läsa det senaste :) Ha en fin dag!

    SvaraRadera