tisdag 14 december 2010

Tildes favorit Mums (Chocolate Crinkels)

För en månad sen gjorde Cickan en mycket spännande kaka som jag bara var tvungen att baka :)
Dessa blev himmelskt goda och påminner om kladdkaka. Tilde min dotter ÄLSKADE denna kakan.
Måste varna känsliga läsare att kakan är syndigt god att äta halvfrösen. Så de hjälper inte att gömma den i frysen ;) Så väl du inte sätter hänglås. Men de är värd att bli brottslig för.....


Tildes Favorit Mums


55 gram smör
225 gram mörk choklad
100 gram strösöcker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
195 gram vetemjöl
1/4 tsk salt
1/2 tsk bakpulver

Topping:

100 gram siktat florsocker


Smält smör och choklad i vattenbad och låt svalna.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker, vitt och fluffigt.
Rör ner chokladsmeten.
Blanda vetemjöl, salt och bakpulver i en skild skål och rör sedan ner i smeten.
Rör bara så mycket att det blandas till en jämn smet.
Sätt plastfolie över skålen och ställ i kylen 3-4 timmar eller över natten.

Forma den kylda smeten till bollar och vänd dom i florsockret.
Se till att dom är helt täckta i florsockret och att inget av smeten syns.
Rada ut dom på plåtar med ca. 5 cm´s mellanrum och grädda sedan i 8-10 minuter i 170 grader.
Kakorna ska vara mjuka i mitten när man tar ut dom ur ugnen. Annars blir dom för hårda när dom kallnar.

Dessa kommer jag garanterat göra om :)

Som Maria Montazami hade sagt: Mums :)

1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren på min blogg..Ja jag är med ny bloggare. Men som du säger så verkar det superkul! Verkar finnas många härliga typer man kan diskutera bakning med. Du var smålänning med?

    SvaraRadera