söndag 2 januari 2011

Månadens Sötsak Chokladmousse

Detta blir mitt bidrag av Månadens sötsak som denna gången är Efterrätt. Jag hoppas att fler där ute gör sin egna chokladmousse. Jag lovar på hedersord, ni kommer inte att ångra er.

Detta blev Nyårdesserten. Jag lovar att de är en chokladälskares maximala njutning. Den var rolig att göra och rätt enkel. Den kommer att göras fler gånger i mitt kök 

 * Ingredienser
 
  4-6 portioner

225 gram Hackad mörk choklad
30 gram osaltat smör - delade i tärningar
2 msk Brandy, Grand Marnier eller Conitreau
4 msk vatten
3 stora ägg - delade i gulor och vitor
55 gram socker
1 1/4 dl vispgrädde

* Tillagning
1.Häll hackad choklad, brandyn och vattnet i en liten kastrull på svag värme och smält chokladen. Rör tills de blir slät. Dra kastrullen från värmen och rör ner smöret. Vispa ner äggulorna, en i taget, tills allt är väl blandat, och låt de svalna något.
2. Vispa äggvitorna till ett mjukt skum. Tillsätt sen sockret och fortsätt vispa till styvt skum. Vispa ner flera matskedar äggviteskum i chokladblandningen.
3.Vispa sen grädden till ett mjukt skum. Tillsätt den i chokladblandningen och skeda sedan ner resten av äggviteskummet. Blanda sedan försiktigt allt samman med tex en slikepott.
4. Häll sedan chokladsmeten i potionsskålar. Täck över med plastfolier och låt moussen stå i kylskåpet i minst 3 timmar innan den serveras.

Receptet är tagit från Njut av desseter


Jag använde mig av Conitreau. De blev en god apelsin touch tillsammans med en klick mossade hallon och lite spritsad vispgrädde

1 kommentar:

  1. Mmm vad gott! Jag är en sån chokladälskare så detta hade verkligen varit något för mig!

    SvaraRadera