onsdag 23 februari 2011

Kladdkaka med Chokladglasyr och Karameliserade Nötter

Denna kladdkakan är DEFENITIVT den mest njutningsfulla jag har smakat så därför måste jag dela med mig av den.

Kladdkaka                           Sätt ugnen på 175 grader
150 gram smör
2.25 dl råsocker
1 msk sirap
2 st stora ägg
1,5 dl vetemjöl
en nypa salt
1,5 tsk vaniljpulver
1 dl kakao

Gör så här:
Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen, ett i taget under vispning.
Blanda mjöl, salt, vaniljpulver och kakao. Tillsätt de i smeten. Blanda runt
Bred ut den härligt kladdiga smetebn i en form. Grädda i ugnen i 18 min. Låt den svallna.

Chokladglasyr
150 gram choklad
1 dl grädde
25 gram smör.

Blanda alltsammans i en kastrull och låt chokladen smällta. Bred ut chokladglasyren över kakan.

Karamelliserade Nötter
100 gram Nötter ( jag anv hasselnötter)
3 msk råsocker
1 msk citronsaft
1 msk smör

Gör så här:
Lägg nötterna i en kastrull tillsammans med socker och citronsaften. Rör om tills sockret har smällt. Tillsätt smöret. Häll ut nötterna på ett bakplåtspapper. När de har svallnat fördela du nötterna över den härliga chokladiga kakan....
Smaskens....

Denna gick med express ner till jobbet. Där världens bästa arbetskompisar sliter inför öppningen av den nya skoaffären. Då jag har fullt upp och passa Edwin (och baka) har jag ingen möjlighet att hjälpa till och de grämer mig så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar